آموزش تکنیک های بازاریابی و فروش

آموزش تکنیک های بازاریابی و فروش

تکنیک تخفیف دادن به مشتری

امروز تو یه فایل صوتی میخوام کاملن تکنیک های بازاریابی و فروش رو به شما آموزش بهم . این تکنیک به شما کمک میکنه که دیگه ترس شما از بازاریابی و فروش بریزه  . خیلی از دوستان هستند که تو کار بازاریابی و فروش هستند و میخوان تو کار بازاریابی پیشرفت کنند . پس حتمن این آموزش و فایل صوتی رو گوش کنید . اما یه نکته رو توجه کنید این تکنیک ها فقط مختص آموزش بازریابی برای بازاریاب ها نیست . و فکر کنید هر کسی که میخواد کار بازاریابی انجام بده باید این آموزش رو گوش کنه . تکنیک های بازاریابی به ما کمک میکنند که ما بتونیم هر چیزی رو راحت بفروشیم . معمولا این تکنیک ها تو فن بیان و روابط ما هم خیلی میتونند تاثیر بگذارند . پس این آموزش به درد همه میخوره .

توی این مقاله می خوام در مورد تخفیف ندادن یا به عبارتی روش درست تخفیف دادن با شما صحبت بکنم قبل از هر چیزی می خوام اول معنی تخفیب دادن رو و یا تخفیف گرفتن را با هم بررسی بکنیم که ببینیم این تخفیفی که میگن تخفیف بده یا کمتر حساب کن یا تخفیف بیشتر بهمون بده چرا این اتفاقات میفته.تخفیف دادن دوستان یعنی اینکه شما یک محصول دارید یک خدماتی دارید مثلا ۱۰۰ هزار تومان قیمت اونه و مشتری می خواد به جای صد هزار تومن ۹۰ هزار تومان پرداخت کنه یعنی از پولی که شما باید دریافت کنید کمتر به شما بده یا همون ۱۰۰ هزار تومن رو بده و جنس بیشتری ازتون بگیره یا خدمات بیشتری از شما دریافت کنه .  به طور کلی تخفیف گرفتن یا تخفیف دادن یعنی بیشتر از پولی که باید پرداخت کنید امتیاز بگیرید این میشه تخفیف دادن یا تخفیف گرفتند حالا چرا مشتری‌ها تخفیف میخوان ؟؟ اولین دلیل این هستش که :  اعتماد نمی کنه به فروشنده و قیمتی که گذاشته .

یک بحثی داریم که بهش میگن وفادارسازی مشتریان ....حالا بیایم چه کار بکنیم که مشتری همیشه از ما خرید کنه و یا بیشتر از ما خریدهاش رو انجام بده  یا برای ما مشتری های بیشتری بیاره..... اگر ما بخوایم به هر مشتری تخفیف بدیم یه یه سری ها بیشتر به یه سری ها کمتر یه جنس رو با چنتا قیمت به چند نفر بفروشیم  اگر ما بخواهیم این جوری کار بکنیم واقعا بعید می دونم بتونیم کاسبی داشته باشیم .  و این مشتری هاتون هم اگه بخوان مشتری شما بشند یا مشتری هایی برای شما بیارند  فقط آدم هایی رو میارن که میخوان به شما پول کمتری بدند  و خدمات بیشتری دریافت کنند یا بگیرند یعنی یک مشت افرادی را جذب کسب و کار شما می کنند یه مشتری هایی رو برای شما میارم که فقط و فقط به فکر خودشون هستند یعنی فقط میگن که بریم اینجا خوب تخفیف میده یک تخفیف بگیریم که ارزان تر خرید کنیم. مطمئناً دیدید به خاطر اینکه خیلی از فروشنده‌ها نمی تونند درست فروشندگی کنند یا روش درست کاسبی کردن را بلد نیستند میان خیلی بیخود و بی جهت به مشتری تخفیف میدن مثلاً یک محصولی که دارند ۲۰۰ هزار تومان .ترس از این را دارند که مشتری از آنها خرید نکنه و مشتری می گه ۲۰۰ هزار توووووووومن !!! و بعد متوجه میشن که با این قیمت مشتری ازشون خرید نمیکنه و قیمت رو میارم پایین تر و اون موقع اتفاق بدی می افته که الان هم افتاده و بیشتر از این هم خواهد افتاد که اگر این چیزهایی که به شما میگم رو انجام بدید حداقل این اتفاق بد برای شما نمی افته حالا این اتفاق بد چیه یعنی زمانی که حرف شما دوتا میشه اصلا توی فروش نه اصلا توی هر جایی حرف شما دوتا میشه وقتی چونه میزنه شما قیمت تون رو بی خود و بی جهت میارید پایین دیگه توی ذهن مشتری اثبات میشه که شما آدم صادقی نیستید شما دروغگو هستید دیگه اثبات شده بهش و تمام شد و رفت و هر دفعه پیش شما بیاد میخواد بهتون بگه تخفیف بده قیمتش رو کاهش بده خدمات بیشتری به من بده و دیگه واقعا شما باید فاتحه اون فروشنده یا اون بیزینس را بخونید یا یه چیز دیگه ای که هست اینه که نمیدونم چرا بیشتر مشتری ها دوست ندارند فروشنده ها سود نکنند و یا شاید  رفتار مشتری ها این رو داره نشون میده که میرن یک محصول را بگیرند یا لباسی بخرم یا یک لوازم خانگی بخرند یا مثلا فرش بخرند یا هر چیزی هی می خوان بخرند قیمت رو بیارن پایین........... ای بابا خوب فروشنده هم میخواد سودکنه.. زندگیش از این راه می چرخه ....حالا این فروشنده اگر بخواد به زور بفروشه یعنی به هر قیمتی جنسش رو بفروشه که واقعاً مضر می کنه و خیلی این ضررها  بیشتر و بیشتر براش تکرار میشه یعنی اگر بی خود و بی جهت تخفیف بده ،   با تخفیف دادن زیاد خودش رو دروغگو جلوه میده و مشتری هم میخواد سود جویی بیشتری بکنه و اتفاق بدتری که می افته اینه که مشتری خیلی دیگه به اون فروشنده یا به عنوان  فروشنده یا به عنوان دیگه به جایی که میخواد بره خرید کنه دیگه اعتماد نمی کنه یه بحثی داریم به نام وفادارسازی مشتریان در فروش که چه کاری انجام بدیم که مشتری همیشه بیاد از ما خریداری کنه از ما بیشتر بخره و یا برای ما به مشتری بیاره اگر ما بخواهیم به این روشی که گفتم کار بکنیم بعید میدونم که این اتفاقات بیفته و یا اگر هم اتفاق بیفته فقط مشتری ها و آدم هایی را برای شما میارن که میخوان پول کمتری به بدن و یا جنس ارزون تر بخرد و خدمات بیشتری دریافت کنند یعنی یک مشت افرادی را جز به کسب و کار شما می کنند به جز مشتری هایی را برای شما میارن که فقط به فکر خودشان هستند و فقط میگم که چون داره ارزون میده  ویا تخفیف میده ما از این خرید کنیم و حتما دیدید افرادی را که میان ساعت می فروشند میان عینک می فروشند یا ادکلن می فروشند توی خیابون خیلی زیاد هستند و قیمتی رو میذارن مثلا ۱۰۰ هزار تومان ۵۰ هزار تومن و بعد همون رو شما ۱۰ هزارتومان میخرید . یا یکم صحبت میکنید میبنید بیشتر از 50 درصد از قیمتی که میگفت تونستید اون رو بخرید ...ببینید همه مردم و مشتری ها فهمیدن که این افراد افراد دروغگو هستند اگر حالا شاید بیشترشون اینجوری هستند و آنها هر قیمتی بدن مشتری معمولاً ۸۰ درصد زیر قیمت میخره... شما می تونید این موضوع رو تست کنید ..حالا کاری که شما باید انجام بدیم اینه که موقعی که مشتری میگه به من تخفیف بده اول تو ذهن خودتان مشخص کنید قبلش که آیا این محصول تخفیف داره یا نه اگر می خواهید واقعاً به مشتری  تخفیف بدید می بینید مشتری خوبیه از مشتریان ثابت شماست یا اگر میخوای بهش تخفیف بدین لطفاً روی اون محصولتان تخفیف ندید حالا یک مثال برای شما بزنم مثلا اگر موبایل میفروشی روی موبایلی که قیمتش یک میلیون تومنه تخفیف نده  بشه مثلا ۹۰۰ هزار تومان بیاید روی قاب موبایل به تخفیف بده بهش بگید مثلا اگر یک موبایل از من به خرید یک قاب موبایل مثلاً به شما رایگان میدم پس اگه   می‌خواهید دروغگو نباشید پس این روش رو انتخاب کنید  و به این روش مشتری بیشتر به شما اعتماد میکنه ولی سعی کنید قیمتتون متناسب باشد یعنی نه اینکه قیمت را دو برابر بفروشید قاب موبایل قیمتش رو دوبرابر بگید و بعد روی اون ۵۰% تخفیف بدید ...  روی لوازم جانبی تخفیف بده نه خود جنس. حالا  یا میتونید تخفیف بدید  یا میتونید رایگان .... هر کسی توی کسب و کار خودش میتونه این کارو انجام بده ......

و یک کار دیگه‌ای که شما میتونید انجام بدید این هستش که به جای اینکه اصلا بخواهید پول کمتری رو از مشتری تون بگیرید بیایید خدمات بیشتری به مشتری بدید مثلا بگید که این محصول رو من می فروشم مثلاً این بلندگو خدمت شما ۵۰۰ هزار تومن و من به خاطر این که شما مشتری خوب ما هستید و به خاطر اینکه شما از ما راضی باشید گارانتیش رو ۶ ماه بیشتر براتون اعتبار میزنم . اینجا شما تخفیف ندادید یک خدمات شما اینجا به جای تخفیف دادن بهش پیشنهاد کردید .  یا این که اگر مثلا خراب شد بیاید من برای شما بعد از مدتی تعویض می کنم یا تعمیر می کنم رایگان یا این رو رایگان برای شما تا محل حمل کنیم یا پیشنهادهای دیگه.

 این میشه خدمات بیشتر و مشتری هم از شما راضی خواهد بود و مشتری فکر میکنه خیلی خوبه مشتری به فروشنده بهمن تخفیف داد و خیلی خوبه و حس خوبی نسبت به شما درش ایجاد میشه….. و یک کار دیگه‌ای که شما باید انجام بدید اینه که وقتی میخوای تخفیف بدید ارزش اون محصولات رو حفظ کنید ، طوری نباشه که ارزش جنس  و محصول با تخفیف شما بیاد پایین . .خیلی فرق میکنه فروشنده رو به چه اسمی  بشناسند آدمی که اعتبار داره یا  یه آدمی که هیچش معلوم نیست ،  مغازه‌ یه روز میاد یا یه روز بازاریابی میکنه ۴ روز نمیاد دفتر پنج روز میاد. اینجور آدما نه موفق میشن نه به جایی میرسن نه دیگران بهشون اعتماد میکنند .....اگر می خواهید واقعاً این اتفاقات براتون بیوفته این مورد ها رو اجرا کنید و بنویسید روی کاغذ و هر کدام که فکر می کنید توی کسب و کار تون به درد میخوره توی روشهای فروش آنها را اجرا کنید . خب بریم سر موضوع اصلی  گفتم توی لوازم جانبی تخفیف بدید به جای تخفیف دادن خدمات بیشتری بدید

تکنیک دیگه اینکه در مواقع خاص  تخفیف بدید ......اصلا چه دلیلی داره که همیشه تند تند و هر موقع که دلتون خواست تخفیف بدید .  تحقیق  کنید در مناسبت های خاصی تخفیف اعلام کنید مثلاً بعضی از مغازه ها را دیدم که همیشه روی شیشه و نوشتن ۲۰ درصد تخفیف این کاملا مشخصه که دروغه... من مغازه های شیک و باکلاس رو دیدم که اینکارو میکنن بعد تو جاهای خوب تهرانااا... که همیشه نوشتن تخفیف اصلاً واقعاً کسی اعتماد میکنه به اینجور تخفیفات که دارن میدن ؟؟؟ و چه طوری که این تخفیف همیشه روی شیشه وجود داره ؟ ولی شما این کار هیچ موقع انجام ندید فقط در مواقع خاص سعی کنید تخفیف بدهیم اصلاً مثلا سالگرد افتتاح مغازمونه و فلان مقدار تخفیف میدیم در این روزها فقط .یا بر فرض به مناسبت ماه رمضان  تخفیف میدین یا مثلا به مناسبت عید داریم تخفیف میدیم و  به مناسبت های خاص سعی کنید تخفیف بدید حالا به مناسبت‌هایی که خودتون دوست دارید و اطلاع‌رسانی هم بکنید پیامک بدید ایمیل بدید تماس بگیرید و اگر مشتری به شما مراجعه می کنه بهش اعلام کنید ما در این تاریخ یا روزها تخفیف داریم شما با این روش علاوه بر اینکه تخفیف هم می دید و مشتری راضیه فروش شما هم در این زمان ها  هم افزایش پیدا میکنه . یکی دیگر از کارهایی که باعث میشه ما کلاً به مشتری تخفیف ندیم  این که محصولات ما اتیکت قیمت داشته باشد و حتما دیدید که وقتی میری جای خرید می کنید محصولات اتیکت قیمت دارند . اتیکت قیمت میتونه بازدارنده باشه برای مشتری که بخواد  از شما درخواست تخفیف کنه و میتونید به مشتری بگید ما جنس هامون کارخانه یا شرکتی و یا قیمت آن ثابته و ما از اون فروشنده ها نیستیم که بتوانیم به هر مشتری ۴ مدل قیمت بدیم ...قیمت آن رو نوشتیم که خودتون ببینید و خیلی از جاها به هر مشتری یک قیمتی را ارائه می‌دهند اما با قیمت ثابت داریم که اون رو به همه ارائه می دهیم و یا چون جنس های ما شرکتی هستند امکان تخفیف دادن نداریم و بعد شروع کنید در مورد مزایای محصول  صحبت کردن و پرزنت کردن اون مشتری....یه مثالی براتون بزنم که یه موضوعی رو مورد برسی قرار بدیم...  اصلاً توجه کردید هیچ موقع چنین اتفاقی نمی افته که یک شخصی به رستوران بره  غذا بخوره و درخواست کنه که به من تخفیف بدید ...!واقعا چرا کسی که میره توی رستوران غذا میخوره به فروشنده رستوران نمیگه که به من ده هزار تومان تخفیف بدید اما همون آدم وقتی میاد لباس بخره تا ۱۰۰ هزار تومان تخفیف نگیره ول نمیکنه ؟حالا چرا شخص موقع غذا خوردن یا پول غذا رو دادن تو رستوران تقاضای تخفیف نمیکنه ؟  دلیلش اینه  که غذا خوردن ارزش داره برای اون آدم ....ببینید اصلا در مورد فروش توضیح بدم فروش یعنی ما نیاز یک نفری را برطرف کنیم و در قبالش پول دریافت کنیم از کسی که نیازش را برطرف کردیم حالا این نیاز میتونه نیاز به گرسنگی باش نیاز به شادی باشه مثلاً مردم میرن کنسرت ، تئاتر ، و  او نیاز به آموزش باشه همین کاری که من دارم انجام میدم یا نیاز به گرما باشه یا هر چیزی .... بالاخره ما نیاز داریم یک نفر میاد میگه من کار شما را حل می‌کنم این قدر هم قیمتشه ..... و اینجوریه که هم اینجور پول می چرخه توی جامعه و همون آدمی که مثلا یه نیازی داشت خودش داره از برآورده کردن نیازهای دیگران پول تهیه می کنه . این می خوام بگم لذتی که داره میبره از غذا خوردن واسش خیلی بهتره خیلی مفرح تره  خیلی لذت بخش تره  و به پول فکر نمیکنه و قطعاً دیدید که طرف پولش را جمع یک ماه حالا کارمند یک جایی هست یا  با دوستش بیرون میره  یا با خانواده اش بیرونی رستورانی میرند  و مثلن میگن امروز می خوام پول خرج کنم....چرا حالا اونجا تخفیف نمیگیره چون براش ارزش داره حالا هرچقدر شما ارزش بیشتری به کارتون بدید ارزشی که دارم میگم حالا بیشتر صحبت می کنیم هر چقدر شما ارزش بیشتری به خودتون بدید مثلا اگه فروشنده باشید که مثلاً در زمینه ارتباط گرفتن یا در مورد فروختن از طرز لباس پوشیدن اول به خودتون همکاراتون به کسی اگه براتون کار میکنه یا به محصولاتتون یا به کیفیت محصولات تون ارزش بگذارید ، برای مشتری تو اون لحظه ارزش داده باشه هم از شما تخفیف نمی خواد حتی حاضر هستند که پول بیشتری هم بدند که از شما خرید کنند.... روی ارزش دادن یا ارزش گذاشتن روی محصولات و یا خدمات به خودتون هم فکر کنید...

حالا می خوام صحبت هام رو جمع بندی کنم:  پس اگر الکی شما تخفیف بدید مشتری فکر میکنه شما دروغگو هستید و شما فروشنده میشید که با مشتری های کار می کنید که اصلا دوست ندارن  شما سود ببرید و مشتری‌هایی میان تو کسب و کار شما که دنبال مال مفت می گردند و مشتری‌های درست وحسابی نمیان سراغتون یا  پیش شما..... خدمتتون عرض کردم که توی لوازم جانبی شما خودتون تخفیف بدید ، روی محصولات اون ارزش بگذارید به جای میتونید خدمات بیشتری به مشتری بدین و این نکته‌ای که به مشتریهای وفادارترین مشتریانی که ثابت هستند به اونها میتونید تخفیف بدید و بگید که مثلاً شرکت محترم فلان آقا یا خانم فلانی می خواهیم به شما فقط و فقط به شما ۲۰ درصد تخفیف بدیم و چون مشتری وفاداره پس می‌تونید این کار را بکنید و اینجوری وفادار تر میشه و ما باید به اصطلاح هواشونو بیشتر داشته باشیم چون کسی که شما را انتخاب می کنه از بین این همه فروشنده باید هواش رو داشته باشید توی تخفیف دادن توی خدمات دادن و و این رو توی دایره مشتری هاتون نگه دارید و این هم گفتم که تو مواقع خاص تخفیف بدید و اگر هنگام تخفیف دادن دلیلش رو بگیرید و با گذاشتن اتیکت قیمت می توانید از تخفیف به مشتری خود داری کنید ........ امیدوارم که شاد باشید موفق باشید و حرفه‌ای بفروشید.

حجم فایل :  23MB

جهت دانلود این فایل اینجا کلیک کنید 

نظرات بازدیدکنندگان