آموزش فروش در اینستاگرام

آموزش فروش در اینستاگرام

آموزش فروش در اینستاگرام

سلام دوستان امیدوارم که حالتون خوب باشه. نیاهل شعبانی هستم مدرس و مجری کارآفرینی اینترنتی . 

امروز شما با مطالعه این مقاله یاد میگرید که فروش در اینستاگرام  چگونه انجام میشه و نحوه فروش محصولات در اینستاگرام باید به چه صورتی باشه ، یا اصلن در اینستاگرام چه چیزی بفروشیم   و حتی افرادی که در حال فروش در اینستاگرام هستند با راه کارهای افزایش فروش در اینستاگرام  آشنا میشند . یه سری ترفندهای افزایش فروش در اینستاگرام رو عنوان میکنیم که بتونید به راحتی کسب درآمد از اینستاگرام رو برای خودتون خلق کنید . پس در ادامه همراه ما باشید . 

کسب درآمد از اینستاگرام

چه محصولی برای فروش در اینستاگرام مناسب تر است؟

محبوبیت اینستاگرام در کشورمون ایران باعث شده که گزینه خوبی برای فروش محصولات در اینستاگرام باشه . در این بستر یعنی اینستاگرام باعث میشه که محصول یا خدمت شما توسط میلیون ها نفر دیده بشه  . حالا در صورتی که در یک فروشگاه فیزیکی یا سنتی در یک منطقه در طول روز ممکنه 100 تا 200 نفر ورودی داشته باشید . نکته جالب اینجاست تو اینستاگرام هیچ محدودیتی برای فروش محصولات ، گرفتن مجوز ، دادن مالیات و گیر دادن های الکی صنف یا اماکن رو باهاش روبه رو نیستید . به خاطر تابلو شهرداری ازتون مالیات نمیگیره ، یا نباید دنبال مجوز کسب یا پروانه کسب و اینچیزا باشید . در کل برای فروش هیچ محصولی محدودیتی ندارید . این شبکه اجتماعی دست شما رو به طور کامل باز گذاشته . شما میتونید محصولات فیزیکی حتی مجازی بفروشید . اینستاگرام برای فروش محصولات فیزیکی مثل : کیف . کفش . شال و روسری . وسایل دیجیتال . طلا و زیور آلات. شیرنی حتی غذا و هر چیزی که فکرش رو بکنید کاربردی و قابل استفاده است . یا اینکه میتونید مثل سایت پول سازی محصولات مجازی و آموزش یا پی دی اف و پکیج های آموزشی و ویدیویی خودتون رو بفروشید.

تکینک‌های افزایش فروش در اینستاگرام

شاید این جمله رو شنیده باشید که :  این محصول رو کسی نمیخره . باید سراغ محصولی برم که تقاضای زیادی داشته باشه ... این جمله ها را خیلی وقتا از زبون کسایی که در فروش موفق نبودند شنیدیم . اما به نظر شما همیشه مشکل کارشون نوع اون محصوله که دارند میفروشند ؟ سنجیدن بازار و تقاضای اون قبل از راه اندازی کسب و کار یک کار ضروریه اما مهمتر از اون مهارت ها و توانایی های شما در امر فروشه . یک فروشنده خوب هیشه برای محصولش ( حتی فروش یخ توی قطب شمال یا شن توی کویر ) تقاضا و مشتری پیدا میکنه . گاهی برامون پیش اومده که توی اینستاگرام یا وب سایت ها بدون اینکه احساس نیاز به اون جنس یا محصول رو داشته باشیم جذب اون محصول خاص میشیم و اون رو میخریم . در ادامه راجع به بعضی از این فوت و فن ها اشاره میکنم اما به صورت کامل در یک مقاله دیگه به اون میپردازم . که حتمن در سایت در پست و مقاله بعدی بهش میپردازم .

بزارید فقط براتون یک مثال بزنم که اون رو با این عکسی که در زیر هست بهتون نشون بدم . 

آموزش فروش در اینستاگرام

راه کارهای افزایش فروش در اینستاگرام

1-پروفایل خود را بهینه کنید 

برای افزایش فروش در اینستاگرام  باید این نکته رو بهش توجه کنید که  دوستان پروفایل یا صفحه اینستاگرام شما دقیقن مثل ویترین و دکور مغازه شماست . مشتری در همون سه یا 4 ثانیه اول تصمیم میگیره که شما رو دنیال کنه یا نه . خلاصه باید توجه و اعتماد مخاطب رو  در همون اولین لحظه جذب کنید . 

مثلن اینکه یک بیو خوب و مناسب و جذاب برای خودتون انتخاب کنید به شکلی که مشتری دلیلی برای دنبال کردن شما پیدا کنه و همچنین اطلاعاتی در مورد امکان ارسال پستی نحوه ارسال و شرایط اون ، آدرس فروشگاه ، لینک وب سایتتون و شماره های تماس رو در بیو اینستاگرام قرار بدید . 

2-عکس های مناسب و حرفه ای استفاده کنید 

با قدم زدن تو بازار یا مراکز خرید ما همیشه جذب مغازه های میشیم که شیشه و ویترین اونها تمیز و ظاهر خوب و مرتبی داره . ولی در مقابل اگر ویترین فروشگاهی به هم ریخته باشه باعث میشه هم محصولات به خوبی دیده نشه و اینکه ما رغبت نمیکنیم وارد اون مغازه بشیم . در اینستاگرام عکس ها و ظاهر صفحه حکم ویترین مغازه شما رو داره . 

دوستان باید بدونید که پلتفرم اینستاگرام از همون اول ماهیت تصویری داشته و داره . قرار دادن تصاویر با کیفیت و مناسب همیشه برای جذب کاربر تاثیر زیادی داره . چون کاربر تو این روش خرید نمیتونه جنس رو فیزیکی لمس کنه و یا ابعاد اون رو بسنجه به همین دلیل در گرفتن عکس وسواس به خرج بدید . اما یه چند نکته رو در زیر بهشش اشاره میکنم که برای ظاهر اینستاگرامتون بهش توجه کنید . 

  • به‌جای استفاده از عکس‌های آماده در اینترنت و پیج‌های دیگه، سعی کنید خودتون عکس بگیرید؛ تا مخاطب متوجه اعتبار و حرفه‌ای بودن شما بشه.
  • اگر محصول فیزیکی دارید، از زوایای مختلف آن عکس بگیرید و پست آلبومی درست کنید؛ تا مشتری دید بیشتری نسبت به محصول پیدا کنه.
  • برای صفحۀ خودتون یک استایل یا تم شخصی یا مشخص در نظر بگیرید؛ تا مثل یک ویترین خوش آب و رنگ، با چشم مشتری بازی کنه!
  • برای نشان دادن نما و جلوۀ بعضی از محصولات فیزیکی مثل لباس، ساعت و کفش، از مدل‌ و شخص استفاده کنید. 
  • برای ادیت عکس‌ها از نرم افزارهایی مانند Photoshop CC استفاده کنید

3-برای فروش در اینستاگرام، فالوور هدفمند جذب کنید

خیلی از افراد فکر میکنند که زیاد بودن تعداد فالوور برای فروش کافیه . حتی با پرداخت هزینه های زیادی فالور فیک (جعلی) میخرند تا بقیه گول ظاهر رو بخورند . اما در واقع شما با یک فالوور فیک هم میتونید محصول یا خدماتتون رو بفروشید ؟ پیشنهاد من همیشه اینه به جای اینکه اون پول رو هزینه کنید برای خرید فالوور فیک همون رو برای تبلیغات هزینه کنید . دوستان عزیز روی جذب فالوور هدفمند تمرکز کنید ...فالوور های هدفمند فالوورهایی هستند که مرتبط با کسب و کارتون هستند و دنبال خدمات شما هستند . فالوور هدفمند خرید انجام میده و به شما سود میرسونه ... من همیشه میگم فالوور با کیفیت میتونه از فالوور هدفمند هم بهتر باشه چون اونها هم لایک میکنند . هم خرید میکنند و هم شما رو به دیگران معرفی میکنند . حالا سوالم اینجاست ؟ فالوور فیک این کار رو براتون انجام میده ؟ 

4-از قدرت ویدئو در اینستاگرام، غافل نشوید

بازاریابی به کمک ویدیو یکی از قوی ترین روش ها برای جذب مخاطب در اینستاگرام هستش . خود شما برای دیدن ویدیو بیشتر وقت میگذارید یا خواندن مطلب ؟ در واقع ویدیو احساسات بیشتری را به فرد انتقال میده و ماندگاری اون بیش تر از عکس هستش . با ساخت ویدیوهای جذاب و تاثیرگذار ، افراد زیادی جذب محصول یا خدمات میشند به علاوه اعتماد اونها هم جلب میشه . مثلن یک ویدیو از نحوه استفاده از محصول خودتون درست کنید یا اینکه اگر کسب و کار خدماتی دارید یک ویدیو از سمینار خودتون قرار بدید یا مثلن اگر قهوه میفروشید فرایند درست کردن قهوه رو از ابتدا تا انتها به صورت ویدیو در صفحه خودتون قرار بدید و آموزش بدید که چطور یک قهوه خوب رو دم کنید . 

5-از نظرات مشتریان استفاده کنید

اگر مشتری نباشه هیچ درآمدی هم وجود نداره . برای حفظ مشتری های فعلیتون و تبدیل شدن به مشتریان جدید روی برقرار ارتباط با اون ها وقت بزارید . بسیاری از ایده ها برای فروش بهتر از دل همین مشتریان بیرون میاد . گاهی انتقاد اون ها ، شما رو متوجه یک ایراد میکنه . به علاوه اینکه این احساس رو به اونها القا میکنید که برای اونها ارزش و احترام قائلید . بنابرین اون نیز متقابن محصول یا خدمت شما رو میخره . یه نکته دیگه رو هم بهتون بگم که بهش دقت کنید اینه که در اینستاگرام جواب کامنت ها و پیام های افراد رو صمیمانه بدید . یا اینکه در بعضی از پست ها از اون ها بخواید نظرشون رو در مورد محصول یا خدمت شما بنویسند . به این ترتیب میفهمید 

6-از مشتریان بخواهید شما را معرفی کنند

معرفی مشتریان ما رو یاد بازاریابی دهان به دهان میندازه . یعنی اینکه خود مشتری برای ما تبلیغ کنه . این روش بازاریابی علاوه برا اینکه رایگانه تاثیر معجزه آسایی در افزایش فروش در اینستاگرام  برای شما داره . همیشه گفتن که هر مشتری راضی 10 مشتری دیگه برای شما میاره ... چرا ؟؟ چون هر کاری کنید اعتماد فالوور ها به مشتری بیشتر از اعتماد به شماست . 

یک نمونۀ آن، عکس گذاشتن از صحبت رضایت‌بخش مشتری از محصول شماست. یا اینکه، در ازای یک پیشنهاد ویژه، از مشتریان راضی خودتون بخواید، با ضبط یک ویدئوی یکی دو دقیقه‌ای نظرشون رو دربارۀ محصولتون بیان کنند.و بعد اون  رو در اینستاگرام خودتون قرار بدید ؛ یا اینکه مشتریان‌تان را در پست یا استوری تگ کنید.

7-محتوای مفید و با کیفیت، منتشر کنید

تا چند سال قبل رمز موفقیت برای افزایش فالوور در اینستاگرام  قرار دادن عکس هایی با کیفیت بالا بود . اما امروز نگاه فالوور ها و خخاطب ها تنها دنبال رنگ و لعاب عکس ها نیست و به محتوای متنی هم اهمیت زیادی میدند . الگوریتم اینستاگرام  هم عوض شده و بیتر به رفتار کاربر نگاه میکنه . اگر بتونی با محتوای جذاب و تاثیر گذار مخاطب رو درگیر کنی بازی رو بردی . مثلن کپشن های پست هاتون رو با شروعی جذاب آغاز کنید و تا مخاطبای شما تا انتهای متن رو دنبال کنند. 

8-در اینستاگرام، فعالیت منظم داشته باشید

برای اینکه به شکل تاثیر گذاری در ذهن مخاطب ها بمونین و اعتماد اون ها رو به دست بیارید باید یک برنامه مشخص برای انتشار مطالبتون داشته باشید . میتونید یک تقویم محتوایی هم برای فعالیتتون در طول هفته مشخص بکنید . مثلن فلان موضوع رو اول هفته و این موضوعات رو آخر هفته و وسط هفته این جور مطالب رو پست میکنم . برای انتشار پست ها برای خودتون برنامه مشخص داشته باشید. بهترین زمان انتشار پست هم ابتدای صبح  و سرظهر و آخر شب هاست . 

9- کال تو اکشن را فراموش نکنید!

کال تو اکشن (call to action)، یعنی مخاطب را برای انجام یک عمل مانند خرید، معرفی به دیگران، دنبال کردن وب‌سایت یا کانال‌های دیگر، ترغیب کنیم. بعضی از پست و استوری‌ها در اینستاگرام، به‌طور مستقیم مربوط به فروش محصول نیست؛ اما دقیقا همین هدف را دنبال می‌کند. (البته کمی زیرپوستی!)

اتفاقا قرار دادن این نوع پست و استوری‌ها، جذاب و تاثیرگذار است. ما چند نمونه از پیج‌های داخلی و خارجی را بررسی کرده و پیشنهاداتی برای ایجاد یک کال تو اکشن مناسب و حرفه‌ای برای شما آماده کردیم. نمونه تصاویر مربوط به فروشگاه اینستاگرام خانومی که در این زمینه خوب عمل کرده است، می‌باشد.

  • قبل از معرفی محصول، فالوورهای‌تان را کنجکاو کنید! 

فروش در اینستاگرام

  • دلیل استفاده مشتری از محصول‌تان و نیازش به آن را کامل بیان کنید.

فروش در اینستاگرام

  • با پیشنهاد یک آفر به فالوورها، از آن‌ها بخواهید، دوستان‌شان را تگ کنند، کامنت بگذارند، کانال‌های دیگر شما را دنبال کنند، پست‌های‌تان را به اشتراک بگذارند.
  • یک حس عجله، اضطرار و از دست دادن فرصت در مخاطبان ایجاد کنید. مثلا امروز، آخرین روز تخفیف است! یا تخفیف برای 100 نفر اول!

ایجاد حس اضطرار در کپشن اینستا

  • برای جلب توجه فالوورها، بعضی از جملات یا کلمات را با رنگ‌های جیغ و خیره کننده روی عکس بنویسید.
  • هرازگاهی یک مسابقه و چالش برگزار کنید تا بیشتر با مخاطبان تعامل داشته باشید و شما را به دیگران معرفی کنند.

برگزاری مسابقه در اینستا

خب حالا خودتان کمی خلاقیت‌تان را به‌کار بیندازید و ایده‌های دیگر را امتحان کنید. خوشحال می‌شویم، آن را در بخش دیدگاه‌ها، با ما هم در میان بگذارید. 

10-محصول یا خدمت‌تان را تبلیغ کنید

برای افزایش فروش در هر بستری مخصوصن اینستاگرام به احتمال زیاد نیاز به تبلیغ دارید . اینجاست که هر شخصی مانند بلاگرها یا اینفلورنسها و پیج های خبری و رسانه ای نیاز پیدا میکنید . شما میتونید با پرداخت مبلی محصولات و خدمات خود رو به اون ها بسپارید تا برای شما تبلیغ کنند . توجه داشته باشید در پیج هایی هم تبلیغ کنید که گاهن مرتبط با کسب و کار شما باشه . البته شرکت هایی هم به عنوان واسطه هستند که میتونند با دریافت بودجه بهترین تبلیغات رو برای شما انجام بدند . 

نظرات بازدیدکنندگان